زنان ، توسعه ، حقوق و فراتر از آن

کهن الگو ها چگونه در ما فعال می شوند ؟

خانم شینودا بولن می گوید : در یونان باستان ، زنان می دانستند که رسالت و یا مرحله ای از زندگی که در آن قرار دارند، آنان را تحت سلطه خدابانوی خاص که مورد احترام شان بود قرار می دهد : بافندگان ، به حمایت و پشتیبانی آتنا نیاز داشتند ، دختران جوان تحت حفاظت آرتمیس بودند، زنان متاهل هرا را محترم می شمردند .

و به همین صورت به شکل آیین های مذهبی، پرستش ، نذر و قربانی به خدابانوان ؛ ادای احترام کرده و آن ها را می پرستیدند.

اما چیزی که روانکاوان یونگی، همچون خانم بولن و آقای الکس جانسون به آن تاکید فراوان دارند ، بازگشت انسان های امروز به اسطوره هاست .

در بین زنان امروز هم این اسطوره در شکل کهن الگو ها حضور دارند .

و به مانند همان زمان یونان باستان ، می توانند حق خود و آن چه به واقع بدان نیاز دارند را از آن ها گرفته و آن الگو را تحت سلطه خود درآورند .

نکته جالب در خصوص حاکمیت این الگو ها در روان ما ، این است که ما بدون آن که بدانیم تحت تاثیر و سلطه یک یا چند الگو قرار می گیریم .

به عنوان مثال ، یک زن ممکن است در نوجوانی تمایل اش برای ارتباط با جنس مخالف بشدت بالا باشد، و حتی از سنین کم تجربه رابطه جنسی را نیز داشته باشد. حتی بارداری ناخواسته و زودهنگام را داشته باشد . و اصلا نداند که تحت تاثیر الگوی آفرودیت ، الهه عشق قرار داشته است .

(با تاکید بر این که در فرهنگ ما به دلیل عقاید ، سنن و آدابی که وجود دارد این الگوی آفرودیت بشدت مورد سرکوب بوده و از آن منع می شود )

یا شاید تحت تاثیر و حمایت آرتمیس بوده و به تجرد بها داده و عاشق طبیعت گردی و گشت زدن در طبیعت بکر بوده و سفر برایش یکی از لذت بخش ترین چیز ها باشد.یک دختر با کفش های کتانی و یک کوله پشتی که خود را در معرض ماجراجویی هایی در جهان بکر و طبیعت قرار می دهد .

یا شاید آتنای جوانی که کتاب برایش امن ترین مامن و دوست ترین دوست ها باشد ! و تکاپو برای رسیدن به مدارج علمی وی را تا مدت ها سرگرم کرده و برایش جزو اولویت های مهم زندگی اش باشد. دختری که تحت تاثیر الهه خرد ( آتنا ) به دنبال شهرت و نمرات خوب رفته و اوقاتش را با علم و کتاب به سر می برد.

یا با دختری رو به رو شویم که از زمانی که نوپا بوده است و عروسک ها را دور خودش جمع می کرده ، مادری را در ذهن می پرورانده و تحت تاثیر الهه دیمیتر در مورد بچه دار شدن خیال پردازی کرده است .

یا شاید هم مثل پرسفون ، دوشیزه ای بازیگوش بوده است که در علف زار ها و کوی و برزن به دنبال بازی است . زن جوان بی هدفی که منتظر است چیزی یا کسی از بیرون بیاید و وی را با خود ببرد .

تمام این الهه ها، الگوهایی بالقوه در روان زنان هستند .

اما با این حال ، در هر زنی ، برخی از این الگو ها فعال بوده ، رشد و توسعه یافته اند و برخی دیگر به سایه رفته و غیر فعال باقی مانده اند .

( مثلا خود من الگوهای غالب روانم آتنا و آرتمیس هستند )


  • پیشنهاد می کنم دو مقاله مهم در مورد آتنا و آرتمیس را بخوانید 


یونگ از این فرآیند و ساختار ، در تشکیل الگوهای فعال از قیاس کریستال استفاده کرده است . وی معتقد است ، یک کهن الگو ، شبیه به الگویی نامرئی است که تعیین می کند وقتی کریستالی شکل می گیرد، چه شکل و ساختاری خواهد داشت .

وقتی کریستالی به طور واقعی شکل می گیرد ، این الگوی قابل تشخیص ، شبیه به یک کهن الگوی فعال شده است .

باری می توان این طور تشبیه کرد که هر الگو مثل یک بذر در درون ماست . اگر این بذر کاشته شده شرایط مساعدی را داشته باشد ( از جمله خاک مناسب، نور کافی و آب ) و در یک شرایط محیطی مناسب قرار بگیرد، بدان توجه شود و مورد حمایت عاشقانه باغبان خود باشد، آن بذر پرورش یافته و رشد می کند .

در الگوهای روان ما هم همین مورد وجود دارد . یعنی بستگی به شرایط درونی و محیطی شما دارد که کدام الگو درون شما رشد کرده و الگوی غالب روان شما را تشکیل دهد .

خانم شینودا بولن می گوید :

این که کدام یک از اسطوره و بواسطه آن الگو ها در زنی خاص و در زمانی خاص فعال شوند، بسته به تاثیر ترکیبی و نوع عناصری دارد که با هم در می آمیزند . استعداد اولیه زن ، خانواده و فرهنگ ، هورمون ها ، سایر افراد ، شرایطی که به انتخاب وی نبوده اند ، فعالیت های مورد علاقه وی و مراحل زندگی اش از جمله مواردی اند که در شکل گیری و رشد یک یا چند الگو در روان موثر است .


دوره آموزشی برای زنان

اگه دوست داری روابط موثر تری خلق کنی
آنلاین

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *