زنان ، توسعه ، حقوق و فراتر از آن

تنظیم فشار سنج عاطفی زنان در مذاکره

 

فشار سنج عاطفی _ هیجانی ما در مذاکرات و تعاملات بر روی چه عددی بهتر است تنظیم شود ؟

 

اول از هر چیز باید بگویم که علم مذاکره ، علم مدیریت هیجانات ماست . به نحوی که اگر ما به نحو صحیح هیجانات و عواطف مان را کنترل کنیم در این صورت می توانیم در مذاکرات و تعاملات مان موثر تر عمل کنیم .

 

داخل پرانتز یک موضوعی را روشن کنم این که ( وقتی من از مذاکره صحبت می کنم نه صرفا یک مذاکره رسمی برای بستن یک قرار داد و یا بدست آوردن سود از یک کار و یا گفت و گو برای حل یک مشکل بزرگ مدیریتی در یک شرکت را مد نظر دارم ! نه منظور من از مذاکره و تعامل در فصل اول بحث ام بیشتر تعاملات ما در زندگی روزمره به عنوان یک زن در طیف های سنی مختلف ترجیحا ۲۰ سال به بالا ست که در مواجهه با چالش های روزانه ی زندگی قرار دارند و مهارت مذاکره می تواند این چالش ها را به نحو خیلی موثرتری برای آن ها مرتفع کند . )

 

حالا که هنر مدیریت هیجانات شاه کلید ما در تعامل و مذاکره با دیگران است . این فشار سنج هیجانی باید بر روی چه عددی قرار بگیرد ؟

شاید تجربه کرده باشیم که در مواجهه با یک چالش که شاید در خلال گفت و گو با همسر و یا خانواده شکل گرفته باشد اضطراب ما ، ترس ما ، به کار بردن الفاظ ناپسند و خشونت ما باعث شود همین ها بر علیه ما استفاده شود .

باری وقتی از مدیریت هیجانات صحبت می شود به این معنا نیست که سکوت کنیم ، چشم و بله قربان بگوییم و کوتاه بیاییم . بلکه باید طوری رفتار کنیم که شخص هیجان ما را و غلیان آن را احساس نکند و شاید جالب باشد که حتی بروز هیجانات مثبت هم در مواردی می تواند همان قدر در روند مذاکره برای ما گران تمام شود !

 

برای همین چون ما زنان به نحوی هیجانات مان را بیشتر بروز داده و آشکار می کنیم این مدیریت هیجان به نظر سخت تر برسد ! اما اگر حالا که متوجه شدیم که مدیریت هیجان برای پیش برد مذاکرات ما موثر تر است قطعا باید آگاهانه تر از این مورد استفاده کنیم .

خیلی وقت  ها ما در توجیه رفتارمان می گوییم دست خودم نبود من این طوری هستم ! فکر می کنم در دنیای حرفه ای حتی در شخصی ترین ، روابط دیگر جای این توجیهات نیست و آگاهی و رفتار آگاهانه موثر ترین روش برای بهینه کردن تعاملات مان است .

حرفه ای ترین زنان در روابط شخصی و شغلی شان می دانند که فشار سنج هیجانی _ عاطفی شان را باید بر روی عددی قرار دهند که طرف مقابل پی به شدت میزان هیجان منفی و یا مثبت آنان نبرده و بتوانند گفت و گو را در جهت مسیر درست هدایت کنند .

دعوا و داد و فریاد و از آن طرف سکوت منسوخ ترین روش ها برای گفت و گو در دنیای حرفه ای ما زنان است . نوبت آن رسیده تا آگاهانه تر تعامل کنیم .

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *