خواستن به مثابه ی یک مهارت برای زنان

ما زن ها خواسته هامون رو به زبون نمیاریم …

اما این حق رو برای خودمون قائلیم ،

که اگه به خواسته مون نرسیدیم عصبانی بشیم .

 

این دیالوگ از فیلم sliding doors حکایت خیلی از ما زن هاست . وقتی به خیلی از مسائل مربوط به زنان نگاه می کنم و سر نخ قضیه را دنبال می کنم ، آخر سر می رسم به فرهنگ و جامعه ای که زن در آن رشد کرده و بزرگ شده است .

داخل پرانتز این را بگویم که : بنظرم این که هر چیزی را به فرهنگ و جامعه نسبت دهیم و بعد بار سنگین اصلاح را از روی دوش مان بواسطه ی سختی مسیر و ناهمواری راه پیش رو بر داریم نه تنها جایز نیست ، بلکه ناپسند هم هست ! و دست کمی از همان دنباله رو های فرهنگ و رسوم غلط نخواهیم داشت .

اما برگردیم سر دیالوگ ؛ عمق این عبارت ؛ تاریخی از زنان را حکایت می کند که مفاهیمی چون زن بودن ، قناعت ، مردسالاری ، جنس دوم بودن ؛ زنان را در وضعیتی قرار داده است تا خواسته هایشان را به زبان نیاورند . و اگر زمانی زنی خواسته اش را به زبان آورد و به دنبال حقوق اش برود ، حتی می تواند این پیگیری تا پای جان ش تمام گردد !

وقتی ما با مساله ای رو به رو هستیم ؛ اغلب دوست دارم که با طرح یک مساله به یک یا چند راه حل برسم و کاربردی بودن آن را نمایان تر کنم . منتها در برخی مسائل ، طرحِ خود مساله ابتدا به ساکن درجه و الویت اش بسیار زیاد خواهد بود و در مراحل بعدی رسیدن به راه حل های کاربردی آن حائز اهمیت است .

 

خیلی وقت ها ما نسبت به نرسیدن ها و بدست نیاوردن هایی در زندگی عصبانی هستیم و بخاطرش رنج کشیده و یا حتی تحقیر می شویم . که از آن طرف درخواستش نکردیم و یا ترس داریم از این که درخواست اش کنیم .

بنظر میرسد ( نمی توانم خیلی تعمیم بدهم به همه زنان در اجتماع کنونی ) در خانواده و اقشار رو به مدرن این روز ها عرصه برای زنان برای درخواست و گفت و گو باز تر باشد . و این جا نیاز به مهارت هایی ست برای جرات مندی و درخواست کردن و گفت و گو در مورد مسائل دارای اهمیت در زندگی مان . ( بنا بر نیاز و سبک زندگی هر شخص ) .

 

یک اصل اساسی در توانمندی زنان در مذاکرات و تعاملات شان ؛ مهارت درخواست کردن است . که بنابر سبک تربیتی در هر زنی متفاوت است و مانند هر مهارت دیگر قابل دست یابی و با تمرین و تمرکز آگاه ، قابل دستیابی ست .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *